Zaktualizowano:
Zaciągnięcie kredytu to częsta praktyka wśród osób, które potrzebują dodatkowych środków na realizację zamierzonego celu konsumpcyjnego. Należy jednak wiedzieć, że ubieganie się o kredyt, wymaga spełnienia określonych warunków, a jednym z nich zwykle jest stałe źródło dochodu i stabilna sytuacja finansowa. Warto wiedzieć, że osoby samozatrudnione również mogą ubiegać się o przyznanie kredytu, jednak ta procedura wymaga nieco innego podejścia niż w przypadku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki, jak ubiegać się o kredyt w przypadku samozatrudnienia oraz jak zwiększyć szanse na jego otrzymanie.
Najszybsza droga do spłaty Twoich zobowiązań
Z artykułu dowiesz się:
- Znaczenie historii kredytowej podczas ubiegania się o kredyt dla samozatrudnionych
- Dlaczego historia kredytowa jest tak istotna?
- Jak poprawić zdolność kredytową w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej?
- Kredyt dla osób samozatrudnionych – Jakie są podstawowe warunki jego otrzymania?
- Jakie dokumenty należy przygotować?
- Wybór odpowiedniego kredytodawcy
- Konsolidacja jako sposób na spłatę długów
Znaczenie historii kredytowej podczas ubiegania się o kredyt dla samozatrudnionych
W sytuacji ubiegania się o kredyt dla samozatrudnionych, niezbędne jest posiadanie odpowiedniej historii kredytowej. To właśnie na podstawie historii kredytowej, banki ustalają, jakie warunki kredytowe mogą zaproponować swoim klientom, a także mogą ocenić ich wiarygodność jako potencjalnych kredytobiorców. Historia kredytowa to nic innego jak raport wszystkich działań finansowych danej osoby lub przedsiębiorstwa, na które składają się wszystkie posiadane zobowiązania. W skład historii kredytowej wchodzą między innymi:
- Zapytania o kredyt w banku
- Zaciągnięte kredyty
- Zaciągnięte pożyczki pozabankowe
- Posiadane katy kredytowe
- Zakupy na raty i leasingi
- Uregulowane zobowiązania i opóźnienia w spłacie
Dlaczego historia kredytowa jest tak istotna?
Odpowiednia historia kredytowa to podstawa uzyskania jakiegokolwiek kredytu bankowego. Dzięki niej bank jest w stanie ocenić, czy klient będzie w mógł spłacić zaciągnięte zobowiązanie na określonych warunkach kredytowania. Poniżej przedstawiamy kilka powodów, które przemawiają za tym, aby zadbać o historię kredytową.
Wpływ na zdolność kredytową
Historia kredytowa ma bezpośredni wpływ na zdolność kredytową, czyli możliwości klienta do spłaty danego zobowiązania. Im wyższa zdolność kredytowa, tym większa szansa na uzyskanie finansowania na korzystniejszych warunkach. Dlatego tak istotne jest terminowe spłacanie bieżących zobowiązań, aby mieć kontrolę nad swoją historią kredytową.
Otrzymanie korzystnych warunków kredytowych
Odpowiednia historia kredytowa jest dla kredytobiorców szansą na otrzymanie lepszych warunków spłaty zaciągniętego długu czy też uzyskania niższego oprocentowania. Przedsiębiorcy z dobrą historią kredytową są postrzegani przez bank, jako mniej ryzykowni, co w efekcie skutkuje otrzymaniem korzystniejszych warunków kredytowania. Należy zdawać sobie sprawę, że dobra historia kredytowa może być pomocna również w sytuacji zaciągnięcia leasingu czy też zawierania umów z dostawcami usług.
Stabilna historia kredytowa to podstawowy czynnik informujący o wypłacalności danego przedsiębiorcy i jego faktycznej sytuacji finansowej. Z tego względu należy dbać o nią nie tylko w momencie ubiegania się o kredyt, ale też przy rutynowym regulowaniu swoich zobowiązań.
Jak poprawić zdolność kredytową w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej?
Każda osoba, która decyduje się na zaciągnięcie kredytu, musi liczyć się z koniecznością spełnienia określonych wymagań. Nie inaczej jest w przypadku osób, które postanowiły samodzielnie pracować na swój rachunek poprzez prowadzenie działalności gospodarczej. Poniżej znajdziesz praktyczne porady, jak poprawić swoją zdolność kredytową w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej.
Terminowe spłacanie zobowiązań
Zachowanie regularności w spłacaniu bieżących zobowiązań to podstawa świadomego budowania zdolności kredytowej. Terminowe spłacanie należności, takich jak czynsz, opłaty za media, posiadane kredyty, zakupy na raty czy karty kredytowe, to klucz do odpowiedniego zarządzania swoimi finansami i otrzymania korzystnych warunków kredytowych w przyszłości.
Dokładne monitorowanie finansów firmy
W momencie prowadzenia własnej działalności gospodarczej kluczowe znaczenie ma dokładnie monitorowanie finansów firmy. Wgląd w przychody i koszty prowadzenia firmy to fundament podejmowania trafnych decyzji inwestycyjnych, wpływający na poprawę zdolności kredytowej. Odpowiednia i skrupulatna kontrola finansów pozwoli na lepsze zarządzaniem budżetem przedsiębiorstwa i świadomość faktycznej sytuacji finansowej prowadzonej działalności.
Unikanie częstych zapytań kredytowych
Należy zdawać sobie sprawę, że zapytania o uzyskanie kredytu w banku jest każdorazowo odnotowywane. Dlatego w sytuacji, gdy kilkukrotnie złożymy zapytanie o kredyt i za każdym razem dostajemy odmowę jego otrzymania, nasza zdolność kredytowa może ulec pogorszeniu.
Kredyt dla osób samozatrudnionych – Jakie są podstawowe warunki jego otrzymania?
Osoby samozatrudnione są w stanie ubiegać się o kredyt w banku, jednak muszą spełnić kilka określonych wymogów. Pierwszym z nich jest wyżej wymieniona zdolność kredytowa. Banki wymagają, aby dochody pochodzące z prowadzonej działalności gospodarczej były na tyle wysokie, żeby umożliwić przedsiębiorcy pokrycie kosztów kredytu, wówczas kontynuując działalność firmy. Wysokość posiadanych dochodów jest dla banku formą poręczenia, że kredytobiorca będzie w stanie spłacić kredyt o określonej wysokości. Warto jednak wspomnieć, że w przypadku kredytów hipotecznych, oprócz odpowiednio wysokiej zdolności kredytowej, rolę zabezpieczenia pełni hipoteka, którą objęty jest taki kredyt aż do momentu jego całkowitej spłaty.
Należy wspomnieć, że w przypadku chęci zaciągnięcia kredytu na rozwój działalności gospodarczej, znaczenie może mieć odpowiednio przygotowany biznesplan. To dokument mający na celu przedstawienie kredytodawcy wszystkich celów i założeń, które zostaną zrealizowane wraz z otrzymaniem konkretnego produktu finansowego.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na uzyskanie pozytywnej decyzji kredytowej jest odpowiednio długi staż firmy. Działalność gospodarcza prowadzona przez okres co najmniej 6 miesięcy i generująca odpowiednio wysokie przychody jest dla banku pewnym klientem, który będzie w stanie zwrócić zaciągnięty dług w terminie.
Jakie dokumenty należy przygotować?
Otrzymanie kredytu wiąże się z przygotowaniem kilku niezbędnych dokumentów. Bank wymaga od potencjalnych kredytobiorców zaświadczeń potwierdzających ich możliwości finansowe, a także dokumenty mające na celu potwierdzenie tożsamości klienta. Wszystko to ma na celu uniknięcie przyznania kredytu osobie, która nie będzie w stanie go spłacić oraz udzielania finansowań ludziom posługującym się nieprawdziwymi danymi osobowymi.
Kredyt dla samozatrudnionych – Niezbędne dokumenty
- Wyciąg z rachunku bankowego z ostatnich kilku miesięcy;
- Zaświadczenie o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS);
- Zaświadczenie potwierdzające niezaleganie z podatkami i składkami ZUS;
- Zaświadczenie o nadaniu numeru NIP oraz REGON;
- Ubiegłoroczna deklaracja podatkowa PIT;
- Zaświadczenie przychodów i rozchodów.
Wybór odpowiedniego kredytodawcy
Badanie rynku – jakie kredyty są dostępne dla samozatrudnionych?
Spełnienie określonych wymagań to tylko część sukcesu. Fundamentalne znaczenie ma również wybór odpowiedniego kredytodawcy. Współczesny rynek oferuje wiele ofert kredytowych dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych. Warto jednak poświęcić trochę czasu, aby dokładnie zweryfikować każde z dostępnych rozwiązań. Może się bowiem okazać, że pozornie korzystna oferta kredytowa będzie się wiązać z wysokim oprocentowaniem i szeregiem opłat dodatkowych. Dlatego tak istotne jest ówczesne zbadanie rynku kredytowego.
Oprocentowanie kredytu
Podczas wyboru odpowiedniego kredytu kluczowe znaczenie ma jego Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO). Wysokość oprocentowania zwykle stanowi procent od przyznanej kwoty i jest rozliczana w stosunku rocznym. Oprocentowanie jest swego rodzaju opłatą za otrzymanie kredytu, która generuje dodatkowe koszty, jakie musimy zwrócić wraz z zaciągniętą kwotą kredytu. Należy wiedzieć, że oprocentowanie może być stałe lub zmienne, co ma znaczenie w przypadku drastycznych podwyżek kosztów oprocentowania. Wysokość oprocentowania wpływa bowiem bezpośrednio na wysokość miesięcznej raty zaciągniętego zobowiązania. Dobrze jest więc dokładnie zapoznać się z oprocentowaniem interesującego nas kredytu i obliczyć jego całkowite koszty jeszcze na długo przed podpisaniem finalnej umowy.
Opłaty dodatkowe
Świadomy wybór kredytu dla osób prowadzących działalność gospodarczą wymaga również zdania sobie sprawy z możliwości pojawienia się dodatkowych opłat. Wiele instytucji bankowych wymaga poniesienia kosztów prowizji wstępnej za samo przyznanie danego finansowania. Warto wziąć pod uwagę, że zaciągnięcie kredytu niejednokrotnie wiąże się również z konieczność jego ubezpieczenia. Choć mogą wydawać się to niewielkie kwoty, w dłuższej perspektywie czasu znacząco wpływają na finalny koszt kredytu.
Przystępne warunki otrzymania kredytu
Warto zdawać sobie sprawę, że obecny rynek finansowy nie jest identyczny i może oferować produkty finansowe na różnych warunkach przyznania. Z tego względu dobrze jest dokładnie zweryfikować kilka ofert dostępnych na rynku. Niektóre instytucje bankowe wymagają spełnienia wielu wymagań prawnych, podczas gdy innym bankom wystarczy jedynie odpowiednio wysokie wynagrodzenie i brak posiadanych zadłużeń.
Konsolidacja jako sposób na spłatę długów
Wiele osób, ze względu na nieprzemyślane decyzje finansowe czy nierentowność założonej firmy, mierzy się z problematycznymi długami. Niejednokrotnie próby radzenia sobie z problemem samodzielnie nie przynoszą skutku. Dłużnicy często zaciągają kolejne pożyczki, aby z ich pomocą spłacić powstałe zobowiązania. Należy jednak wiedzieć, że jest to bardzo ryzykowne działanie, które niemal zawsze nie przynosi upragnionych rezultatów. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na faktycznie uporanie się z powstałymi długami jest ich skonsolidowanie z pomocą profesjonalnych firm, takich jak Biliti.
Na czym polega konsolidacja długów?
Konsolidacja to nic innego jak połączenie wszystkich ciężkich do uregulowania zobowiązań w jedną ratę kredytową. Wraz z wejściem w życie konsolidacji, okres spłaty długów ulega wydłużeniu, wpływając na zmniejszenie wysokości miesięcznej raty, którą ponosi dłużnik. Konsolidacja to nie tylko skuteczne wyjście dla osób zadłużonych, ale też sposób na poprawę swojej zdolności kredytowej oraz odzyskanie finansowej stabilności.
Warto wspomnieć
Korzystając z usług firmy Biliti, nie musisz martwić się o dopełnienie dodatkowych formalności związanych z konsolidacją. Wszystko załatwimy za Ciebie! Już teraz wypełnij formularz kontaktowy i pozbądź się długów na dobre.
Wypełnij nasz formularz i rozpocznij swoją drogę do spłaty zobowiązań