Kredyt hipoteczny a umowa zlecenie – przewodnik krok po kroku

Zaktualizowano:

Czy umowa zlecenie jest przeszkodą w staraniu się o kredyt hipoteczny? Zdecydowanie nie! Jednak należy spełnić konkretne wymogi związane choćby z odpowiednim stażem pracy. W artykule wskażemy jakie warunki należy wypełnić, aby uzyskać kredyt oraz napiszemy jak poprawić swoją zdolność kredytową.

Najszybsza droga do spłaty Twoich zobowiązań

Kredyt hipoteczny

Warunki uzyskania

Mogłoby wydawać się, że uzyskanie kredytu hipotecznego przy umowie zlecenie jest niemożliwe. Jednak nic bardziej mylnego. Z racji zmieniającej się sytuacji na rynku, wiele banków patrzy przychylniejszym okiem na inną formę zatrudnienia, niż umowa o pracę. Istotnym jest jednak to, żeby osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenie, posiadały odpowiednio wysokie dochody oraz należycie je udokumentowały. Jakie warunki musi spełnić osoba na umowie zlecenie, która stara się o kredy hipoteczny? Poniżej kilka istotnych kwestii:

  • Uzyskiwanie regularnego i odpowiednio wysokiego dochodu. Jeżeli wnioskujący posiada wysokie zarobki i są one regularne, wówczas bank będzie przychylniej patrzył na udzielenie kredytu hipotecznego.
  • Wkład własny. Przy kredycie hipotecznym jest to element niezbędny. Jeżeli chodzi o jego wysokość to powinna ona wynosić minimalnie 10-20 procent wartości nieruchomości. Oczywiście im jest wyższy wkład własny – tym większe szanse na uzyskanie finansowania.
  • Odpowiednia historia kredytowa. W uzyskaniu kredytu hipotecznego pomoże także odpowiednia historia kredytowa. Regularnie spłacone zobowiązania będą stanowić potwierdzenie dla banku, że wnioskujący jest rzetelną osobą i mogą oni podjąć z nim współpracę. Ponadto, warto zadbać o zamknięcie wszelkiego typu kont bankowych z limitem odnawialnym oraz kart kredytowych, z których już nie korzystamy.
  • Odpowiedni staż pracy. Zwykle minimalny okres ustalany przez bank to 12 miesięcy. Przy umowie zlecenie zazwyczaj wymagany jest dłuższy staż pracy niż w przypadku umowy o pracę. Sprawdź: Warunki kredytu hipotecznego, a umowa na czas określony

Procedura przyznawania

Wnioskowanie o kredyt hipoteczny jest dużo bardziej skomplikowane, niż o kredyt gotówkowy. Chodzi nie tylko o wymaganą dokumentację, ale i warunki jakie należy spełnić. Bank skrupulatnie ocenia zdolność kredytową klienta, zwłaszcza tego, który jest zatrudniony w oparciu o umowę zlecenie. Oprócz tradycyjnej weryfikacji w bazie BIK, bank przyjrzy się dokładnie pozostałym aspektom, jakie poruszyliśmy we wcześniejszym akapicie (tj.: wysokość wynagrodzenia, staż pracy itd.).

Wymagane dokumenty

Oprócz wcześniej wymienionych warunków, wnioskujący musi przygotować odpowiednie dokumenty, które są niezbędne do uzyskania kredytu hipotecznego. Są to między innymi:

  • deklaracja PIT za ubiegły rok;
  • wyciągi z konta bankowego;
  • zaświadczenia od zleceniodawcy;
  • dokumentacja potwierdzająca okres obowiązywania danej umowy;
  • wniosek kredytowy;
  • ważny dowód osobisty;
  • dokumenty związane z daną nieruchomością – może być to na przykład umowa przedwstępna czy wyciąg z księgi wieczystej.

Umowa zlecenie

Charakterystyka umowy zlecenie

Umowa zlecenie jest zawierana na czas określony. Precyzuje ona zadania jakie musi wykonać dany pracownik. Ponadto, tego typu umowa może zostać wypowiedziana w dowolnej chwili. Umowa zlecenie powinna być zawarta na piśmie – po egzemplarzu, dla każdej ze stron. Ma ona określać:

  • rodzaj zawartej umowy;
  • datę rozpoczęcia oraz zakończenia współpracy;
  • specyfikę pracy;
  • wysokość oferowanego wynagrodzenia. Cechami charakterystycznymi tego typu umowy są między innymi:
  • umowa zlecenie jest łatwiejsza do rozwiązania, niż w przypadku umowy o pracę.
  • określoną pracę może świadczyć zarówno podmiot gospodarczy jak i osoba fizyczna;
  • wynagrodzenie jest wypłacane po wykonaniu pracy;
  • zleceniobiorca ma ograniczone prawa – jest to na przykład brak urlopu, urlopu chorobowego czy brak wypowiedzenia bądź odpraw, odwrotnie niż w przypadku umowy o pracę, gdzie pracownik posiada urlop wypoczynkowy czy odprawy pieniężne;
  • brak konieczności odprowadzania składek (dotyczy studentów).

Stabilność dochodów

Ubiegając się o kredyt hipoteczny przy umowie zlecenie, należy bardzo dokładnie udokumentować swoje przychody. To między innymi na ich podstawie, bank będzie weryfikował późniejsze możliwości spłaty zaciągniętego zobowiązania. Nie oznacza to, że osoby z tego typu umową nie mają szansy na otrzymanie kredytu hipotecznego. Muszą oni jednak wykazać, że ich dochody są regularne i wystarczająco wysokie, aby pokryć późniejszą spłatę. Bardzo istotne jest zachowanie ciągłości zatrudnienia, które będzie potwierdzeniem dla banku.

Kredyt hipoteczny a umowa zlecenie

Wpływ umowy zlecenie na zdolność kredytową

Jeżeli idzie o zdolność kredytową przy umowie zlecenie to jest ona zdecydowanie niższa niż w przypadku osób zatrudnionych na umowie o pracę. Co więcej, osoby te mają większe szanse na uzyskanie finansowania nawet jeżeli ich zarobki są nieco niższe od kredytobiorców na umowie zlecenie. Jednym z kluczowych aspektów jest stabilność zatrudnienia, ta w przypadku umowy o pracę – jest jasno zdefiniowana i potwierdzona. Osoby, które nie mogą uzyskać od swojego pracodawcy takiej formy zatrudnienia, muszą wykazać się wyższymi i regularnymi wpływami finansowymi.

Jak jeszcze zwiększyć szansę na kredyt?

Oprócz wskazanych wcześniej praktyk, bardzo ważnym jest świadome budowanie zabezpieczenia finansowego oraz realne zarządzanie finansami. W jaki sposób można to zrobić? Oto kilka wskazówek:

  • Oszczędzanie. Może wydawać się to mało skuteczne, ale nic bardziej mylnego. Nawyk ten w perspektywie lat, może okazać się kluczowy w sytuacji starania się o kredyt. Ponadto „poduszka finansowa” zapewni większą stabilność materialną i da większe poczucie bezpieczeństwa.
  • Zarządzanie finansami. Mowa tu zarówno o spisywaniu swoich wydatków, ale i uzyskanych przychodów. Świadome planowanie wydatków, pozwoli uniknąć mnóstwa błędów finansowych, ale i lepiej zaplanować swoją przyszłość. Dobrą praktyką jest kolekcjonowanie paragonów czy też prowadzenie budżetu w formie miesięcznej, w formie zapisu. Pomocne mogą okazać się między innymi różnego rodzaju narzędzia finansowe, takie jak aplikacje służące do zarządzania finansami.

Podsumowanie

Umowa zlecenie nie wyklucza możliwości uzyskania kredytu hipotecznego, jednakże wymogi jakie stawia się wówczas kredytobiorcom są dużo wyższe niż przy umowie o pracę. Muszą oni wykazać, że uzyskiwane dochody są nie tylko regularne, ale i dostatecznie wysokie, aby pozwolić sobie na późniejszą spłatę zobowiązania. Ponadto są oni zobligowani do tego, żeby dostarczyć do wniosku szczegółową dokumentację. Chcąc zwiększyć swoje szanse na kredyt hipoteczny przy umowie zlecenie, potencjalny kredytobiorca powinien poprawić swoją zdolność kredytową. Może wykonać to między innymi poprzez: zamknięcie nieużywanych kont bankowych czy kart kredytowych oraz przez spłatę zobowiązań finansowych. Niewątpliwym atutem są także oszczędności finansowe, które można wykorzystać na poczet wymaganego wkładu własnego.

Dowiedz się więcej

Wypełnij nasz formularz i rozpocznij swoją drogę do spłaty zobowiązań

5/5 - (1 vote)