Czy pożyczkę trzeba zgłosić do urzędu skarbowego?

Zaktualizowano:

Pożyczka objęta jest podatkiem od czynności cywilnoprawnych, co wiąże się z koniecznością zgłoszenia faktu zawarcia umowy do urzędu skarbowego. Jest to obowiązkiem pożyczkobiorcy, który musi spełnić obowiązek podatkowy.

Podatkiem od czynności cywilnoprawnych są objęte pożyczki udzielane przez osoby fizyczne, ale są pewne wyjątki.

Przeczytaj poniższy tekst, by dowiedzieć się:

  • czym jest podatek od czynności cywilnoprawnych,
  • czy pożyczkę trzeba zgłosić do urzędu skarbowego i w jakich sytuacjach należy to zrobić.

Najszybsza droga do spłaty Twoich zobowiązań

Co oznacza podatek od czynności cywilnoprawnych?

PPC, czyli podatek od czynności cywilnoprawnych (podatek PCC od pożyczki), bezpośrednio wiąże się z koniecznością zgłaszania pożyczki do urzędu skarbowego.

Kwestie związane z PCC regulowane są przez Ustawę z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. 2000 nr 86 poz. 959). Obowiązek podatkowy powstaje w chwili zawarcia umowy.

Podatek ten wynosi 0,5% pożyczonej kwoty. Może on jednak wzrosnąć do 20% (tzw. podatek sankcyjny), jeśli fakt zawarcia umowy pożyczki nie został zgłoszony zgodnie z przepisami np. po upływie wyznaczonego terminu. Za jego opłacenie odpowiada pożyczkobiorca.

Czy umowy pożyczki trzeba zgłosić do urzędu skarbowego i w jakich sytuacjach należy to zrobić?

Co do zasady, to każda pożyczka na kwotę większą niż 1000 złotych, biorącego pożyczkę pieniędzy, powinna zostać zgłoszona do urzędu skarbowego. Istnieją jednak pewne wyjątki, w których pożyczkobiorca jest z tego zwolniony i należy do nich sytuacja, w której:

  • kwota pożyczki nie przekracza 1000 złotych – w tym przypadku nie ma znaczenia czy udziela Ci jej osoba spokrewniona, czy nie;
  • kwota pożyczki nie przekracza 9637 złotych – dotyczy to jednak tylko sytuacji, w której pożyczkodawcą jest osoba spokrewniona, zaliczana do I grupy podatkowej (mąż/żona, zstępny/zstępna, wstępny/wstępna, zięć/synowa, brat/siostra, teść/teściowa, ojczym/macocha).

Ważne jest, aby zgłoszenie pożyczki do urzędu skarbowego nastąpiło w ciągu 14 dni od daty dokonania czynności. W przeciwnym razie, w sprawie podatku, pożyczka może zostać opodatkowana według ogólnych zasad.

Jak zgłosić fakt zawarcia umowy pożyczki do US?

Zgłoszenia pożyczki dokonuje się za pomocą formularza PCC-3, na którego złożenie pożyczkobiorca ma 14 dni od chwilą zawarcia umowy pożyczki. Deklaracje można złożyć online lub formie fizycznej. Ważne jest, aby udokumentować otrzymanie pieniędzy na rachunek bankowy lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo kredytowej, co jest niezbędne do uzyskania zwolnienia podatkowego. Deklaracje online należy złożyć na Portalu Podatkowym, natomiast deklarację fizyczną trzeba zaadresować do urzędu skarbowego zgodnie z miejscem zamieszkania. Strony umowy pożyczki, czyli pożyczkodawca i pożyczkobiorca, mają obowiązki związane z opodatkowaniem umowy pożyczki, w tym składanie deklaracji i opłacanie podatków. Nie ma konieczności składania deklaracji w przypadku, gdy podpisanie umowy pożyczkowej odbywało się w formie aktu notarialnego.

Pamiętaj, że w przypadku, gdy nie posiadasz odpowiedniej wiedzy na temat podatków, a załatwianie jakichkolwiek formalności w urzędzie skarbowym stanowi dla Ciebie duże wyzwanie, zawsze o pomoc i radę możesz poprosić specjalistów. Znajdziesz ich w Biliti, firmie specjalizującej się w oddłużaniu.

Dowiedz się więcej

Wypełnij nasz formularz i rozpocznij swoją drogę do spłaty zobowiązań

4.7/5 - (84 votes)