Pożyczka objęta jest podatkiem od czynności cywilnoprawnych, co wiąże się z koniecznością zgłoszenia faktu zawarcia umowy do urzędu skarbowego. Jest to obowiązkiem pożyczkobiorcy, który musi spełnić obowiązek podatkowy.
Z artykułu dowiesz się:
Podatkiem od czynności cywilnoprawnych są objęte pożyczki udzielane przez osoby fizyczne, ale są pewne wyjątki.
Przeczytaj poniższy tekst, by dowiedzieć się:
Najszybsza droga do spłaty Twoich zobowiązań
- czym jest podatek od czynności cywilnoprawnych,
- czy pożyczkę trzeba zgłosić do urzędu skarbowego i w jakich sytuacjach należy to zrobić.
Co oznacza podatek od czynności cywilnoprawnych?
PPC, czyli podatek od czynności cywilnoprawnych (podatek PCC od pożyczki), bezpośrednio wiąże się z koniecznością zgłaszania pożyczki do urzędu skarbowego.
Kwestie związane z PCC regulowane są przez Ustawę z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. 2000 nr 86 poz. 959). Obowiązek podatkowy powstaje w chwili zawarcia umowy.
Podatek ten wynosi 0,5% pożyczonej kwoty. Może on jednak wzrosnąć do 20% (tzw. podatek sankcyjny), jeśli fakt zawarcia umowy pożyczki nie został zgłoszony zgodnie z przepisami np. po upływie wyznaczonego terminu. Za jego opłacenie odpowiada pożyczkobiorca.
Czy umowy pożyczki trzeba zgłosić do urzędu skarbowego i w jakich sytuacjach należy to zrobić?
Co do zasady, to każda pożyczka na kwotę większą niż 1000 złotych, biorącego pożyczkę pieniędzy, powinna zostać zgłoszona do urzędu skarbowego. Istnieją jednak pewne wyjątki, w których pożyczkobiorca jest z tego zwolniony i należy do nich sytuacja, w której:
- kwota pożyczki nie przekracza 1000 złotych – w tym przypadku nie ma znaczenia czy udziela Ci jej osoba spokrewniona, czy nie;
- kwota pożyczki nie przekracza 9637 złotych – dotyczy to jednak tylko sytuacji, w której pożyczkodawcą jest osoba spokrewniona, zaliczana do I grupy podatkowej (mąż/żona, zstępny/zstępna, wstępny/wstępna, zięć/synowa, brat/siostra, teść/teściowa, ojczym/macocha).
Ważne jest, aby zgłoszenie pożyczki do urzędu skarbowego nastąpiło w ciągu 14 dni od daty dokonania czynności. W przeciwnym razie, w sprawie podatku, pożyczka może zostać opodatkowana według ogólnych zasad.
Jak zgłosić fakt zawarcia umowy pożyczki do US?
Zgłoszenia pożyczki dokonuje się za pomocą formularza PCC-3, na którego złożenie pożyczkobiorca ma 14 dni od chwilą zawarcia umowy pożyczki. Deklaracje można złożyć online lub formie fizycznej. Ważne jest, aby udokumentować otrzymanie pieniędzy na rachunek bankowy lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo kredytowej, co jest niezbędne do uzyskania zwolnienia podatkowego. Deklaracje online należy złożyć na Portalu Podatkowym, natomiast deklarację fizyczną trzeba zaadresować do urzędu skarbowego zgodnie z miejscem zamieszkania. Strony umowy pożyczki, czyli pożyczkodawca i pożyczkobiorca, mają obowiązki związane z opodatkowaniem umowy pożyczki, w tym składanie deklaracji i opłacanie podatków. Nie ma konieczności składania deklaracji w przypadku, gdy podpisanie umowy pożyczkowej odbywało się w formie aktu notarialnego.
Pamiętaj, że w przypadku, gdy nie posiadasz odpowiedniej wiedzy na temat podatków, a załatwianie jakichkolwiek formalności w urzędzie skarbowym stanowi dla Ciebie duże wyzwanie, zawsze o pomoc i radę możesz poprosić specjalistów. Znajdziesz ich w Biliti, firmie specjalizującej się w oddłużaniu.
Wypełnij nasz formularz i rozpocznij swoją drogę do spłaty zobowiązań