Pomysł na rozwój firmy – farmaceuta

Mimo iż liczba aptek maleje, wydatki na leki w naszym kraju nadal rosną. Jak wynika z raportu „Rynek apteczny w Polsce” w 2019 roku wydaliśmy w aptekach 970 zł na członka rodziny.* Zastanawiasz się jak przyciągnąć klientów i rozwinąć własną aptekę? Sprawdź nasze pomysły!

Trudność w prowadzeniu własnej apteki polega na tym, że na rynku jest duża konkurencja przy braku możliwości reklamowania swoich usług. Chcąc chronić interesy klientów, wprowadzono przepisy zakazujące promocji aptek. Jak w takim razie działać w branży?

Reklama vs informacja

Właściciel apteki nie może jej reklamować, ale informować o jej istnieniu już tak. Miejscem, gdzie dobrze jest to zrobić są niewątpliwie Mapy Google. Obecność w nich:

  • ułatwi znalezienie apteki osobom z okolicy,
  • poprawi widoczność w wynikach wyszukiwania Google (ponad 90% wyszukiwań przeprowadzanych jest za jej pośrednictwem*),
  • da klientom możliwość szybkiego kontaktu poprzez stronę www lub klikalny numer telefonu,
  • pozwoli poinformować klientów, gdzie znajduje się apteka i w jakich godzinach jest otwarta,
  • umożliwia zbieranie pozytywnych opinii od klientów.

Aby znaleźć się w Mapach Google, należy stworzyć tam wizytówkę firmy. Niezbędne jest do tego konto w Google. Mając e-mail na gmailu już je posiadamy. Konto możemy założyć wchodząc na stronę – https://accounts.google.com/. Wizytówkę natomiast tworzymy tutaj. Koniecznie podajmy:

  • pełną nazwy firmy,
  • adres,
  • nr telefonu,
  • stronę www,
  • godziny otwarcia.

Widoczność apteki w realu z pewnością poprawi również widoczny szyld, np. podświetlany napis ‘apteka’.

Udogodnienia dla klienta

W przypadku apteki niezwykle ważne są również udogodnienia dla klienta. Są nimi:

  • dobra lokalizacja z miejscem parkingowym (najlepsze lokalizacje to te w centrach handlowych, przy marketach, przychodni, szpitalu czy gabinetach prywatnych),
  • udogodnienia dla klienta w postaci kącika dla dzieci, wody,
  • odpowiedni poziom cen sprzedawanych produktów,
  • dostępności towaru od ręki,
  • doskonała obsługa i wsparcie klienta.

Apteka online i blog firmowy

Alternatywą dla apteki prowadzonej stacjonarnie, a także doskonałym jej uzupełnieniem jest apteka internetowa. Prowadzenie obu równolegle zwiększa obroty, a w trudnych czasach (np. koronawirusa) pozwoli zachować płynność finansową.

Mając własną stronę www i aptekę online, dobrze jest tworzyć bloga będącego odpowiedzią na potrzeby, problemy i najczęstsze zapytania potencjalnych klientów. Wartościowe treści to dla odbiorcy powód, by wracać na stronę.

Dodatkowo teksty blogowe pisane pod SEO (zawierające słowa/frazy kluczowe najczęściej wpisywane do wyszukiwarki przez użytkowników) pozwalają znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania Google.

Gdy klient, szukając odpowiedzi na swoje pytania, trafi na bloga, stamtąd już tylko krok do apteki internetowej i zakupu. Blog pozwala również wyróżnić się w branży.

Inne możliwości rozwoju

Inne możliwości rozwoju firmy farmaceuty to poszerzenie jej działań:

  • otwarcie sieci aptek lub punktów aptecznych w mniejszych miejscowościach,
  • poszerzenie asortymentu o inne produkty, o które pytają klienci, np. kosmetyki,
  • tworzenie kursów doszkalających dla farmaceutów (stacjonarnych i online).

Finanse na rozwój apteki

Rozwój apteki wymaga sporych nakładów finansowych w różnych obszarach. Do tego dochodzą stałe, comiesięczne koszty i opłaty. Jeśli nie posiadamy środków na rozwój pomocny będzie kredyt z banku lub instytucji pozabankowej.

Właściciel apteki może zaciągnąć go zarówno na nowe inwestycje, np. zakup lub remont lokalu, zakup potrzebnego sprzętu i oprogramowania, jak również bieżące wydatki (składki ZUS, czynsz, szkolenia czy pensje pracowników).

Farmaceuta jako przedstawiciel zawodu zaufania publicznego może liczyć na preferencyjne warunki kredytu takie jak:

  • wyższe kwoty kredytów,
  • niższe marże,
  • brak prowizji,
  • niskie oprocentowanie,
  • kredyt na podstawie oświadczenia o zarobkach,
  • preferencyjne warunki spłaty kredytu,
  • uproszczone procedury,
  • wydłużenie okresu kredytowania,
  • obsługę wniosków kredytowych w pierwszej kolejności i szybką decyzję o przyznaniu finansowania.

* https://grantthornton.pl/wp-content/uploads/2020/02/Rynek-apteczny-w-Polsce-RAPORT-Grant-Thornon-2020-02-12-PS.pdf

**https://www.visualcapitalist.com/this-chart-reveals-googles-true-dominance-over-the-web/

Podobne wpisy

Dodaj komentarz